Особливості навчання учнів у період воєнного стану

Особливості навчання учнів у період воєнного стану

          Первомайське управління Держпродспоживслужби в Миколаївській області повідомляє.

 

          У зв’язку зі збройною агресією російської федерації на території України  у закладах загальної середньої освіти організовано дистанційне навчання та навчання за змішаною формою.

     В умовах війни та постійних повітряних тривог складно дотримуватись сталого розкладу занять, тому Міністерство здоров’я України затвердило наказ від 01.08.2022 № 1371, яким внесені зміни до Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти.

При дистанційному навчанні.

     Наразі в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації іншого типу тривалість дистанційних навчальних занять (безперервної роботи з персональними комп’ютерами та іншими технічними засобами навчання) не повинна перевищувати для учнів (далі витяг з Санітарного регламенту):

  • 1-2 класів – 2 навчальні заняття по 30 хвилин або 3 – по 20 хвилин;
  • 3-4 класів – 2 навчальні заняття по 45 хвилин або 3 – по 30 хвилин, або 4 – по 20 хвилин;
  • 5-6 класів – 2 навчальні заняття по 45 хвилин або 3 – по 35 хвилин, або 4 – по 25 хвилин;
  • 7-9 класів – 2 навчальні заняття по 45 хвилин або 3 – по 40 хвилин, або 4 – по 30 хвилин, або 5 – по 25 хвилин;
  • 10-11 класів – 3 навчальні заняття по 45 хвилин або 4 – по 35 хвилин, або 5 – по 30 хвилин, або 6 – по 25 хвилин. 

       У перервах між навчальними заняттями та після роботи з комп’ютерною технікою діти обов’язково повинні виконуватися комплекси вправ для профілактики зорової та статичної втоми.

І. Комплекс вправ гімнастики для очей

  1. Швидко покліпати очима, заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.
  2. Міцно заплющити очі (рахуючи до 3), розплющити очі та подивитися вдалечінь, рахуючи до 5. Повторити 4-5 разів.
  3. Витягнути праву руку вперед. Стежити очима, не повертаючи голови, за повільними рухами вліво і вправо, вгору і вниз вказівного пальця витягнутої руки. Повторити 4-5 разів.
  4. Подивитися на вказівний палець витягнутої руки на рахунок 1-4, потім перенести погляд вдалечінь на рахунок 1-6. Повторити 4-5 разів.
  5. У середньому темпі проробити 3-4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж ‒ у лівий бік. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь ‒ на рахунок 1-6. Повторити 1-2 рази.

II. Примірний комплекс вправ з рухової активності (РА) для покращення мозкового кровообігу

  1. Вихідне положення (в. п.) - сидячи на стільці, 1-2 - відвести голову назад і плавно нахилити назад, 3-4 - голову нахилити вперед, плечі не підіймати. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.
  2. В. п. - сидячи, руки на поясі, 1 - поворот голови направо, 2 - в. п., 3 - поворот голови наліво, 4 - в. п. Повторити 6-8 разів. Темп повільний.
  3. В. п. - стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 - махом ліву руку занести через праве плече, голову повернути наліво, 2 - в. п., 3-4 – те ж зробити правою рукою. Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

РА для зняття стомлення з плечового поясу та рук

  1. В. п. - стоячи або сидячи, руки на поясі, 1 - праву руку вперед, ліву вгору, 2 - перемінити положення рук. Повторити 3-4 рази, потім розслаблено опустити вниз і потрясти кистями, голову нахилити вперед. Темп середній.
  2. В. п. - стоячи або сидячи, кисті тильним боком на поясі, 1-2 - звести лікті вперед, голову нахилити вперед, 3-4 - лікті назад, прогнутися. Повторити 6-8 разів, потім руки вниз і потрясти розслаблено. Темп повільний.
  3. В. п. - сидячи, руки вгору, 1 стиснути кисті в кулак, 2 - розтиснути кисті. Повторити 6-8 разів, потім руки розслаблено опустити вниз і потрясти кистями. Темп середній.

РА для зняття стомлення з тулуба

  1. В. п. - стійка - ноги нарізно, руки за голову, 1 - різко повернути таз направо, 2 - різко повернути таз наліво. Під час поворотів плечовий пояс залишити нерухомим. Повторити 6-8 разів. Темп середній.
  2. В. п. - стійка - ноги нарізно, руки за голову, 1-3 - кругові рухи тазом в один бік, 4-6 – те ж зробити в інший бік, 7-8 - руки вниз і розслаблено потрясти кистями. Повторити 4-6 разів. Темп середній.
  3. В. п. - стійка - ноги нарізно, 1-2 - нахил вперед, права рука сковзає вздовж ноги вниз, ліва, згинаючись, вздовж тіла вгору, 3-4 - в. п., 5-8 – те ж зробити в інший бік. Повторити 6-8 разів. Темп середній.

Вправа для мобілізації уваги

     В. п. - стоячи, руки вздовж тулуба, 1 - праву руку на пояс, 2 - ліву руку на пояс, 3 - праву руку на плече, 4 - ліву руку на плече, 5 - праву руку вгору, 6 - ліву руку вгору, 7-8 - хлопки руками над головою, 9 - опустити ліву руку на плече, 10 - праву руку на плече, 11 - ліву руку на пояс, 12 - праву руку на пояс, 13-14 - хлопки руками по стегнах. Повторити 4-6 разів. Темп - 1 раз повільний, 2-3 рази - середній, 4-5 - швидкий, 6 - повільний.

     Сподіваємось, що ви зможете знайти час для того, щоб разом з вашими дітьми виконати ці нескладні вправи, які допоможуть зберегти здоров’я, уникнути втоми від занять та опанувати в повному обсязі навчальний матеріал, що надається вчителями.

     Нагадуємо, що медичними протипоказаннями до занять учнів з персональною комп’ютерною технікою є: аномалія рефракції, некорегована міопія або гіперметропія, некорегована косоокість, епілепсія.

При очній та змішаній формі навчання

          Керівники закладів освіти несуть персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти, науково-педагогічних, педагогічних та інших працівників під час освітнього процесу в закладі освіти. Директор закладу має визначити форму організації освітнього процесу: структуру, тривалість навчального дня, перерви на відпочинок та інше – все це визначає педагогічна рада закладу освіти. Також у закладі повинна бути облаштована споруда цивільного захисту яка відповідає вимогам законодавства та бути безпечною, мати достатній запас питної та технічної води, санітарні вузли, достатню кількість меблів, вентиляцію, опалення, резервне освітлення та електроживлення.

           Зауважимо, що розпочати очне та змішане навчання зможуть лише ті заклади освіти, фонд захисних споруд цивільного захисту яких відповідає встановленим вимогам та які мають відповідний Акт-дозвол щодо наявності у закладі відповідних умов для проведення освітнього процесу. 

          Також не менш важливим залишається питання харчування дітей під час освітнього процесу, адже збалансованість раціону є
основними умовами  для  підвищення  опору  дитячого  організму  до
захворювань,   для   нормального   росту  і  розвитку  дітей.

          Незалежно від навчальної зміни, у закладах загальної середньої освіти для здобувачів освіти 1-11 (12) класів (у разі організації в закладі освіти змінного навчання) повинно бути організовано щонайменше одноразове гаряче харчування відповідно до норм харчування! Організація харчування у закладах освіти, навіть у такий складний час, здійснюється лише з дотриманням норм харчування, вимог санітарного законодавства та законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.