ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

ДО ВСЕСВІТНЬОГО ДНЯ ЗАХИСТУ ПРАВ СПОЖИВАЧІВ

Ми живемо в епоху споживання і неможливо уявити день без покупок. Коли ми витрачаємо гроші на необхідні нам речі або послуги, очікуємо що у відповідь отримуємо якість. 15 березня світова спільнота відзначає Всесвітній день захисту прав споживачів. Першою країною, яка захистила права споживачів стали Сполучені Штати. Цього ж дня, 1961 року американський президент Джон Кеннеді вперше в історії заговорив про такі права, а у виступі президента в Конгресі були сформульовані основні чотири права споживачів. Усі вони лягли в основу споживчого законодавства по усьому світу і досі залишаються незмінними.

1.Право на безпеку та якість товару. Ви можете повернути будь який товар назад до магазину протягом 14 днів. Виключення: білизна, ювелірні вироби, дитячі іграшки та ще двадцять вісім категорій, які прописані у законі. Якщо ж товар не якісний і у вас залишився чек, ви вправі вимагати гроші назад за будь що. Така ж ситуація якщо виробник не вказав гарантійний строк.

 2.Право на достовірну інформацію про товар. Завжди вимагайте документи, які підтверджують якість та місце виробництва товару. Придбаний товар не у офіційного представника однієї і тієї ж марки не гарантує сервісний ремонт та гарантійне обслуговування.

3.Право на вибір. Не кожному українцю відомо, що у разі якщо технічний прилад вийшов з ладу та потребує гарантійного ремонту, сервіс де він ремонтується, за бажанням споживача повинен надати аналогічний прилад в користування, допоки ремонт не буде завершено.

4.Право бути почутим і захищати свої претензії у суді.

Згодом цей список був розширений, і до нього увійшли: право на задоволення базових потреб,право на компенсацію, право на споживчу освіту, право на здорове довкілля.

У статті 42 Конституції України зазначено: «Держава захищає права споживачів, здійснює контроль за якістю і безпекою продукції та усіх видів послуг і робіт, сприяє діяльності громадських організацій споживачів».

Захист споживчих прав – це складова частина захисту прав людини. У державах із розвиненою економікою споживач здійснює керівну функцію на споживчому ринку. А це можливо лише за активної життєвої позиції кожного громадянина країни за підтримки з боку держави.

У 1991 році Україна однією з перших на пострадянському просторі прийняла Закон «Про захист прав споживачів».  Напевне, немає такої дорослої людини, яка б не чула про цей Закон. Але, на жаль, більшість споживачів, чиї права порушені, на знають про механізм їх захисту.

Щоправда як показує практика, не всі знають свої права, адже лише 1% постраждалих громадян шукають справедливості в суді.

Усі ми – споживачі: незалежно від віку, статі, освіти, соціального статусу та займаної посади, оскільки протягом життя споживаємо товари й послуги і платимо за них.

  Отже, Всесвітній день захисту прав споживачів – ще один привід подякувати тим, хто пильнує інтереси споживачів.

 

       Нагадуємо Вам, що у разі виникнення потреби, ви можете отримати якісну та змістовну консультацію з питань захисту прав споживачів у  інспектора по захисту прав споживачів під час усного або письмового звернення за адресою :  м. Первомайськ, вул. Грушевського,3, каб.102, телефон 7 53 83.

      Ви завжди маєте можливість звернутися до нас та отримати відповідну консультацію щодо подальших дій та відновлення порушеного права.
Щиро вітаємо Вас із Всесвітнім днем захисту прав споживачів! Бажаємо безпечних та якісних товарів і послуг та приємних покупок!

 

Світлана МАКОВЕЦЬКА  - інспектор по захисту прав споживачів